دسته محصول
سبد خرید 0
قیمت گذاری منصفانه ادراک مصرف کننده از منصفانه بودن قیمت و هزینه قیمت گذاری غیر منصفانه فروشندگان

نام محصول

قیمت گذاری منصفانه


نام نویسنده

سارا مکسول


نام مترجم

محسن نظری-نکیسا رضایی

انتشارات

نگاه دانش


سال چاپ

1397


تعداد صفحه

272


نوع جلد

شومیز


قطع کتاب

وزیری


شابک

9789641573982


وزن

430


پیش گفتار

-

قیمت : 33000 تومان

قیمت گذاری منصفانه؛ بعد احساسی و عاطفی قیمت گذاری اقتصاد ایران بیش از ۴۰ سال است که با تورم دو رقمی روبرو است و مردم در تب تورم در گیرند، افزایش قیمت و مسأله قیمتها جزیی از زندگی همه ایرانیان شده است. در کمتر دید و بازید و یا محفل خانوادگی و دوستانه ای در این ۴۰ سال نبوده است که حرف از افزای....
قیمت گذاری منصفانه؛ بعد احساسی و عاطفی قیمت گذاری

اقتصاد ایران بیش از ۴۰ سال است که با تورم دو رقمی روبرو است و مردم در تب تورم در گیرند، افزایش قیمت و مسأله قیمتها جزیی از زندگی همه ایرانیان شده است. در کمتر دید و بازید و یا محفل خانوادگی و دوستانه ای در این ۴۰ سال نبوده است که حرف از افزایش قیمت ها و نگرانی از بالا رفتن قیمت ها وجود نداشته است.
همه ما درگیر بازی قیمت ها از طرف شرکتها و عرضه کنندگان و دولت های مختلف بوده ایم و سوالی که بیشتر از خود و همدیگر پرسیده ایم، این بوده است که آیا بازی قیمت ها، بازی منصفانه ای بوده است. هنگام نوشتن این سطور، زمان بازی های جام جهانی فوتبال روسیه می باشد و شعار بازی جوانمردانه همیشه شعار بازهای فوتبال بوده است. چرا بازی قیمت گذاری، نباید بازی جوانمردانه و منصفانه ای باشد؟ به نظر می رسد که بازیکنان فوتبال به سمت بازی جوانمردانه بیشتر روی آورده اند ولی آیا بازیکنان عرصه بازار و تعیین قیمت هم از نظر مردم در مقایسه با گذشته به بازی جوانمردانه بیشتر گرایش پیدا کرده اند؟ این سوالی است که جواب آن را باید با حس خود بدهید، نمی توان آن را با محاسبات عددی و ریاضی و کامپیوتری بدست آورد. آنچه که مسلم است این است که اگر بازی قیمت گذاری جوانمردانه و منصفانه برگزار نشود، همه طرف ها زیان خواهند دید و برنده ایی در این بازی وجود نخواهد داشت.
همانگونه که در مجموعه مدیریت قیمت" بر آن تاکید کرده ایم، قیمت فقط یک عدد نیست و ابعاد مختلفی دارد. قیمت بعد احساسی و عاطفی نیز دارد که قیمت گذاری منصفانه، یکی از ابعاد احساسی و عاطفی آن می باشد. متاسفانه تاکنون در ایران به این بعد توجه نشده است. در طراحی محصول، تبلیغات و ... به این بعد توجه شده است ولی در طراحی استراتژی قیمت گذاری و لیست قیمت ها این جنبه فراموش شده است.
کارایی و عدالت انصاف) همیشه دغدغه بشر بوده است. هیچکدام را نباید فدای دیگری کرد، زیرا در این صورت هر دو لطمه می بینند. مصرف کنندگان قیمت ها را با احساس می بینند و آنها فقط نگران بالا بودن قیمت ها نمی باشند، بلکه از عدم انصاف در تعیین قیمت هم به همان اندازه تحت تاثیر قرار می گیرند. بنابراین اگر نمی توانید قیمت را کاهش دهید، منصفانه برخورد کنید و ادراک از انصاف را در مشتریان باید مدیریت نماییم. آنها باید از بازی قیمت درک منصفانه داشته باشند و این بازی را منصفانه تلقی نمایند.
مدیریت ادراک منصفانه از قیمت، موضوعی است که باید یکی از نکات کلیدی در طراحی استراتژی و تاکتیک قیمت گذاری باشد. عدم توجه به این مسأله، پیامدهای زیان باری برای بنگاه ها همچون عدم خرید، شکایت، تبلیغات منفی دهان به دهان، کاهش وفاداری و ... خواهد داشت که جبران و اصلاح آن با هزینه های بسیاری رو به رو می باشد. قیمت منصفانه برای بنگاه مزیت قیمتی و مزیت رقابتی ایجاد می نماید و به کاهش حساسیت خریداران به قیمت می گردد.
خانم دکتر سارا مکسول این کتاب را با عمق احساس خود نوشته است، هنگامی که این کتاب را می خواندیم، حس می کردیم زندگینامه او را میخوانیم. او در این کتاب نشان میدهد که انصاف از مباحث روز و اصلی زندگی همه ما است. او از بازار و گفته های مردم ایده گرفته، با آنها خرید کرده، احساسات آنها را درک کرده، چشم در چشم مصرف کنندگان انداخته و این کتاب را با همه ایده های آنها طراحی نموده است. در رشته های علوم اجتماعی و رفتاری، برعکس رشته های فنی که در آزمایشگاه ها ایده مطرح می شود. شروع ایده و آزمایش و تست ایده از بطن زندگی مردم شروع میشود و این پیام به محققین کشور است که محقق علوم اجتماعی، باید در آزمایشگاه جامعه غرق شود، با مردم زندگی کند، حس آنها را درک کند، تا ایده های جدید برای تحقیق به ذهنش خطور کند.
خانم مکسول، بخوبی پدیده انصاف قیمتی را توانسته ریشه یابی نماید، ارتباط آن را با نرمهای (هنجارهای اجتماعی توصیف می کند، به تغییرات انصاف در طی زمان و در فرهنگ های مختلف اشاره می نماید. ادراک از انصاف قیمتی را دربخش های مختلف کسب و کار را مطرح نموده و نحوه مدیریت ادراک از انصاف را به خوبی تشریح مینماید. کتاب دارای مثال های گوناگون است که هر کدام می تواند منشأ سوال و تحقیقی جداگانه شود. به عنوان مثال:

• چرا قیمت گذاری رنگ ساختمانی به شیوه قیمت گذاری بلیط هواپیما نمی باشد؟ اگر رنگ ساختمانی هم مثل بلیط هواپیما قیمت گذاری می شد، چه تصوری مردم از شیوه قیمت گذاری داشتند؟

• چرا تعیین قیمت برای «کلیه» انسان، یا پرداخت انعام به مادر برای پختن یک غذای عالی، دریافت هزینه برای لغو وقت پزشکان و ... با نرمهای اجتماعی سازگار نمی باشد؟

• آیا قیمت گذاری ارزش محور ادراک انصاف بیشتری ایجاد می نماید یا قیمت گذاری هزینه محور؟

• آیا ادراک از انصاف قیمتی به فرهنگ فردگرا و جمع گرا بستگی دارد؟

• انصاف قیمتی چه ارتباطی با سود، قدرت انحصاری، قیمت مرجع و ... دارد؟

• آیا ادراک از انصاف طی زمان قابل تغییر است مثلا قبلا پولی بابت پارک ماشین در مراکز خرید نمی پرداختیم،آیا الان که می پردازیم، منصفانه است؟
و دهها سوال دیگر که هر کدام از ما نیز در زندگی روزمره با آن مواجه می شویم.

هر کدام از ما مواردی مثل، قیمت بالاتر در مراکز توریستی، فرودگاهها، قیمت بالاتر برای زمان های پیک، یا پرداخت قیمت بالاتر اگر دیرتر برای رزرو هتل اقدام کرده باشیم، پرداخت کمتر بعضی گروهها مثلا دانشجویان، معلولان و ... روبرو می شویم که می تواند منصفانه یا غیر منصفانه تلقی شود.
این کتاب فقط به توصیف اکتفا نکرده، به "مدیریت منصفانه بودن ادراک " نیز پرداخته است. این که مدیریت قیمت گذاری، تخفیف های قیمت و استراتژی قیمت گذاری خود را چگونه باید طراحی نماید تا منصفانه ادراک گردد؟ | بخوبی ارتباط انواع قیمت گذاری را با انصاف تشریح نموده و ارتباط هنجارهای اجتماعی و انصاف قیمت گذاری را نشان داده است.
مدیر قیمت گذاری، باید در طراحی قیمت محصول خود، به بعد منصفانه قیمت که همان بعد عاطفی است توجه نماید، از این اشتباه مرگبار که قیمت فقط یک عدد است که تنها با روش های ریاضی و بهینه سازی تعیین می گردد، بپرهیزد. اگر مصرف کننده حس کند که از نیاز او سوء استفاده شده با قیمت بالاتر به دلیل موضع انحصاری و سوء استفاده از قدرت انحصاری فروشنده است و یا قیمت بالاتر برای کسب سود غیرنرمال است، به آن واکنش نشان میدهد. این کتاب به شما خواهد گفت که چگونه این اشتباهات را تکرار نکنید و انصاف نیز همچون دیگر مفاهیم قابل مدیریت است، بنابراین مدیریت انصاف قیمت گذاری" از وظایف مدیران کسب و کار و مدیریت گذاری می باشد.
مطمئن هستیم که از خواندن این کتاب لذت می برید و از اینکه با خواندن این کتاب، قسمتی از زندگی روزمره خود را نیز مرور می کنید، احساس خوبی به شما دست خواهد داد. این کتاب دیدگاه شما را نسبت به قیمت گذاری تغییر خواهد داد. به عنوان فروشنده یا خریدار، مباحث این کتاب به هر دو طرف بازار کمک خواهد کرد که با طراحی منصفانه قیمت محصولات خود، یک رابطه انسانی و بلند مدت و دوستانه با یکدیگر برقرار نمایید.

اولین نفر از تازه های انتشارات بازاریابی باخبر شوید !