سخن مؤلف
گیرنده پیام یا مخاطب یکی از اجزای ارتباطات، خواه ارتباطات انسانی، خواه ارتباطات جمعی است اگر مخاطبی وجود نداشته باشد معمولاً پیامی ارسال، محصولی تولید و شبکهای ایجاد نمیشود و اصولاً رسانه و یا روابط عمومی به وجود نمیآید. دیدگاههای مختلف ارتباطات و اطلاعرسانی مخاطبان را به مخاطب ....
سخن مؤلف
گیرنده پیام یا مخاطب یکی از اجزای ارتباطات، خواه ارتباطات انسانی، خواه ارتباطات جمعی است اگر مخاطبی وجود نداشته باشد معمولاً پیامی ارسال، محصولی تولید و شبکهای ایجاد نمیشود و اصولاً رسانه و یا روابط عمومی به وجود نمیآید. دیدگاههای مختلف ارتباطات و اطلاعرسانی مخاطبان را به مخاطب منفعل، فعال، کاربر و کاربر تولیدکننده محتوا، تقسیم کرده و اکنون این مخاطبان با پیشرفت و گسترش فناوریهای ارتباطی و اطلاعرسانی به کاربران تحلیلکننده محتوا تبدیل شدهاند.
مخاطبشناسی یکی از علوم میانرشتهای و از شاخههای مهم علوم مختلفی چون روانشناسی مردمشناسی، جامعهشناختی و ... است. رسالت اصلی مخاطبشناسی به کار بستن قواعد و یافتههای علوم مختلف یاد شده در فرآیندهایی نظیر تعلیم و تربیت، اطلاعرسانی، روابط عمومی، تبلیغات و بازاریابی ... است. از محورهای اساسی مخاطبشناسی بحث از «ویژگیهای مخاطب» یا گیرندۀ پیام است. این محور، ارتباط مؤثر بین مخاطب و برنامهریزان روابط عمومی یا گیرنده اطلاعات و فرد اطلاعرسان را سهل و آسان میسازد و از دشواریهای انتقال پیام میکاهد. شناخت مخاطب، در حوزهها و قلمروهای متفاوت انجام میپذیرد؛ لذا باید از جنبههای مختلف نسبت به شناسایی مخاطب همت نمود و بر اساس نتایج شناخت و متناسب با حوزهها و قلمروهای آن در رفع کاستیها کوشید.
کتاب حاضر مطابق با سرفصلهای مصوب دانشگاه تدوین شده است اما از آنجا که علم مخاطبشناسی جوان و رو به تکامل است، کاستیهای بسیاری در آن مشاهده میشود از این رو امید میرود استادان و صاحبنظران از انتقادات و پیشنهادهای ارزنده خویش دریغ نورزند و برای رفع ابهامات و اشکالات موجود کتاب در چاپهای بعدی نظرات سازنده خود را با آدرس ایمیلی که ذیل همین صفحه مرقوم شده است با اینجانب در میان بگذارند.
مریم باشعور لشگری
کتاب «مخاطب شناسی» براساس سرفصل های مصوب دانشگاه جامع علمی – کاربردی تدوین شده است و دربردارنده مطالب زیر است:
مخاطب
طبقهبندی مخاطبان بر اساس ویژگیهای جمعیتشناسی
طبقهبندی مخاطبان بر اساس ویژگیهای روانشناختی
طبقهبندی مخاطبان بر اساس سبک زندگی
راهنمای فعالیت عملی
طبقهبندی بر اساس جمعیتشناسی.............................................................................................................. 43
اطلاعات پایه............................................................................................................................................ 43
اطلاعات اقتصادی..................................................................................................................................... 46
اطلاعات فرهنگی...................................................................................................................................... 49
فصل 3: طبقهبندی مخاطبان بر اساس ویژگیهای روانشناختی
عوامل بیرونی........................................................................................................................................... 56
عوامل درونی............................................................................................................................................ 58
رفتار مخاطب و هنجارها و باورها.................................................................................................................. 62
سبک زندگی............................................................................................................................................. 86
سرگرمی و گذران اوقات فراغت.................................................................................................................... 91
طبقهبندی مخاطبان بر اساس استفاده از رسانه............................................................................................... 93
طبقهبندی مخاطبان بر اساس رسانه............................................................................................................. 96
طبقهبندی مخاطبان بر اساس دسترسی........................................................................................................ 98
گروههای مرجع و تعاملات اجتماعی............................................................................................................. 99
افراد تأثیرگذار.......................................................................................................................................... 101
نژادها و اقوام مختلف ایرانی....................................................................................................................... 103
برنامهریز ارتباطی و فرهنگهای مختلف..................................................................................................... 108
فصل 5: راهنمای فعالیت عملی
چگونگی دسترسی به مخاطبان هدف......................................................................................................... 114
آشنایی با مخاطبان.................................................................................................................................. 114
منابع و مآخذ........................................................................................................................................... 133