دسته محصول
سبد خرید 0
جذب نیروی انسانی کارآمد با هنر شخصیت شناسی -

نام محصول

جذب نیروی انسانی کارآمد با هنر شخصیت شناسی


نام نویسنده

داریوش سنقری


نام مترجم

-

انتشارات

کلید آموزش


سال چاپ

1397


تعداد صفحه

144


نوع جلد

شومیز


قطع کتاب

رقعی


شابک

9786002741011


وزن

180


پیش گفتار

-

قیمت : 15000 تومان

توضیحات در این اثر، با یکی از کاربردی‌ترین مدل‌های شخصیت­ شناسی به نام MBTI آشنا می‌شویم که بر اساس روان تحلیلی پرفسور کارل یونگ بنانهاده شده است. در ابتدای امر، ترجیحات شخصیتی مانند درون‌گرایی، برون­گرایی، حسی، شهودی، متفکر، احساساتی، قضاوت­گرا و دریافت­گرا را می‌آموزیم، سپس به بررسی رفتارهای ....
توضیحات
در این اثر، با یکی از کاربردی‌ترین مدل‌های شخصیت­ شناسی به نام MBTI آشنا می‌شویم که بر اساس روان تحلیلی پرفسور کارل یونگ بنانهاده شده است. در ابتدای امر، ترجیحات شخصیتی مانند درون‌گرایی، برون­گرایی، حسی، شهودی، متفکر، احساساتی، قضاوت­گرا و دریافت­گرا را می‌آموزیم، سپس به بررسی رفتارهای هر یک از این ترجیحات خواهیم پرداخت و در ادامه، روش‌های شناسایی، زبان بدن، تیپ ظاهری، نحوه­ ی تعاملات اجتماعی، علایق و سلیقه ­ها و مشاغل مناسبِ ترجیحات مذکور را بررسی می­ نماییم.

یکی دیگر از روش‌های شناسایی افراد، استفاده از شیوه­ی بررسی مشرب‌های شخصیتی از دیدگاه پرفسور دیوید کرسی است، وی کلیه­ی افراد را به چهار گروه سنتی، تجربه‌گرا، آرمان‌گرا و خردگرا تقسیم می­کند. نگارنده نیز، به مسائلی همچون نحوه­ی تعامل و شیوه­ی برقراری ارتباط با هر یک از این مشرب­ها، بررسی ظواهر، رفتار، زبان بدن، سرگرمی و مشاغلِ مرتبط با هرکدام از این مشرب­های چهارگانه پرداخته است.

در آخرین فصل از این کتاب، نگارنده به بررسی کارکردهای اصلی، کمکی، سوم و چهارم می­ پردازد و در گام بعدی، هشت تیپ شخصیتی یونگی که عبارتند از: شهودی درون‌گرا، شهودی برون­گرا، حسی درون‌گرا، حسی برون­گرا، متفکر درون‌گرا، متفکر برون­گرا، احساساتی درون‌گرا، احساساتی برون­گرا را مورد بررسی قرار می­ دهد.

در انتهای کتاب، به عنوان مثال دو شغل کارشناس بازاریابی و فروش، همچنین کارشناس حسابداری و مدیریت مالی مورد بررسی قرار گرفته است تا مشخص گردد که کدام‌ یک از تیپ‌های شانزده­گانه­­ ی شخصیت­ شناسی MBTI مناسب با این مشاغل است. برای نمونه، تیپ شخصیتی ESFJ یا برون­گرایی، حسی، احساساتی و قضاوت­گرا بهترین تیپ شخصیتی برای شغل فروش کالا یا خدمات است، زیرا این شخص دارای ویژگی و مهارت­های ذاتی در برقراری ارتباط با مخاطب از هر مدل و سبک شخصیتی است؛ بزرگ‌ترین دغدغه­ ی این افراد راضی نگه‌داشتن مشتریان سازمان بوده که بالواقع همین امر، سبب رشد و توسعه کسب‌وکار در دنیای به شدت رقابتی در صنایع گوناگون است. در مقابل ضعیف‌ترین تیپ شخصیتی برای کار فروش دقیقاً تیپ معکوس این تیپ شخصیتی است یعنی INTP؛ این افراد دارای ویژگی درون‌گرایی، شهودی، متفکر و دریافت­گرا هستند و کم­ترین دغدغه­ی آنان ایجاد و حفظ روابط با مشتریان سازمانی است. به­ کار­گیری چنین افرادی در کار فروش قطعاً صدمات جبران‌ناپذیری برای سازمان شما به بار خواهد آورد، اما به دلیل پتانسیل بالا­ی چنین افرادی، قرار­دادن آنها در زمینه ­ی تحقیقات و توسعه (R&D) و یا کارشناس، مدیریت بخش IT سازمان، بهترین انتخاب خواهد بود. به یاد داشته باشید هر کدام از تیپ‌های شخصیتی که می‌توانند برای چندین مشاغل مختلف، فوق‌العاده باشند، به همان میزان می ­توانند برای مشاغل مختلف دیگر فاجعه‌آمیز باشند.

در مقام یک مقایسه ­ی دیگر، می ­توان به تیپ شخصیتی ISTJ اشاره کرد که برای حرفه­ ی حسابداری در میان تیپ­های شخصیتی دیگر، بهترین انتخاب است چراکه این افراد درون‌گرای، حسی، متفکر و قضاوت­گرا شایستگی لازم را برای تصاحب این شغل، دارا هستند. این افراد قدرت فوق‌العاده‌ای در دیدن و پیدا کردن جزئیات کار را دارند، از این­که ساعت‌ها با اعداد و ارقام تکراری سروکار داشته باشند حس خوب و راحتی می­ کنند. این تیپ شخصیتی متمرکزترین و نکته‌سنج‌ترین تیپ شخصیتی بین تمامی شانزده تیپ شخصیتی است. پس می­توان نتیجه گرفت مناسب ­ترین گزینه برای شغل حسابداری افرادی با این تیپ شخصیتی هستند. دقیقاً عکس چنین شخصیتی، تیپ شخصیتی ENFP برون­گرای، شهودی، احساساتی و دریافت­گرا ضعیف‌ترین گزینه برای کار حسابداری است زیرا این تیپ شخصیتی کم­ترین میزان تمرکز را در بین شانزده تیپ شخصیتی دارد؛ اما در عوض این افراد می‌توانند بهترین کارشناسان و مدیران منابع انسانی یا موفق­ ترین روانشناسان و مشاورین شغلی باشند.

شایان ذکر است شما با خواندن این کتاب و بدون استفاده از آزمون‌های MBTI – که روایی و پایایی لازم را ندارند – به این توانایی برسید که شخصاً، تیپ شخصیتی داوطلبین استخدامی سازمانی خود را تجزیه و تحلیل کنید و همچنین بتوانید نیروهای نه­ چندان کارآمد فعلی سازمان خود را شناسایی کنید و آنها را در جایگاه و پست­های متناسب با تیپ شخصیتی­شان قرار دهید؛ بدین گونه شاهد روند رو به رشد بازدهی، انرژی و علاقه ­ی آنان در زمینه ­ی کاری هستید.

اولین نفر از تازه های انتشارات بازاریابی باخبر شوید !