دسته محصول
سبد خرید 0
تفکر استراتژیک الزامی برای کسب و کار امروز

نام محصول

تفکر استراتژیک


نام نویسنده

جولی ای چزلی-آیرین ام دوهیم-لری استیمپرت


نام مترجم

محمد حسین بیرامی

انتشارات

دنیای اقتصاد


سال چاپ

1393


تعداد صفحه

504


نوع جلد

شومیز


قطع کتاب

وزیری


شابک

9786007106365


وزن

680


پیش گفتار

-

قیمت : 25000 تومان

مدیریت استراتژیک فرایندی است که با آن مدیران استراتژی‏هایی را تدوین و اجرا می‏کنند تا به عملکرد بالایی دست یابند و مزیت رقابتی پایدار خلق کنند. تمرکز مولفان این کتاب بر تصمیماتی است که توسط مدیران اجرایی ارشد، رؤسا، و مدیران عالی، و همچنین مدیران سطوح میانی و پایین شرکت‏ها و واحدهای کسب‏وکار گرف....
مدیریت استراتژیک فرایندی است که با آن مدیران استراتژی‏هایی را تدوین و اجرا می‏کنند تا به عملکرد بالایی دست یابند و مزیت رقابتی پایدار خلق کنند. تمرکز مولفان این کتاب بر تصمیماتی است که توسط مدیران اجرایی ارشد، رؤسا، و مدیران عالی، و همچنین مدیران سطوح میانی و پایین شرکت‏ها و واحدهای کسب‏وکار گرفته می‏شوند، و اینکه چگونه در طی زمان آن تصمیمات تبدیل به استراتژی‏هایی می‏شوند که بر عملکرد شرکت تأثیر می‏گذارند. اهداف اصلی این کتاب عبارت‌اند از: 1) بسط درک خوانندگان از فرایند مدیریت استراتژیک و 2) فهم اینکه چگونه و چرا برخی شرکت‏ها از عملکرد بالای پایداری برخوردارند و برخی دیگر این‌گونه نیستند. احتمالاً هر مدیر و استاد دروس کسب‏وکار با این جمله موافق است که «منبع حیاتی برای شرکت .... مدرن مهارت مدیریت ارشد است.» ولی، بیشتر کتاب‏های درسیِ مدیریت استراتژیک شرکت‏ها را به عنوان یک «مفهوم انتزاعی مجرد» تلقی می‏کنند، و توجه اندکی به مدیران میانی و اجرایی معطوف می‏دارند که تصمیمات آن‌ها سنگ‏ بنای استراتژی‏های شرکت‏ها هستند. در نتیجه‏، ما می‏مانیم و یک تناقض: از یک سو اذعانی ضمنی به اهمیت مدیران میانی و اجرایی، ولی از سوی دیگر توجه اندک متون مدیریت و کسب‏وکار به نقش‏های مدیران، چگونگی تصمیم‏گیری مدیران، و دانش و یادگیری که برای مدیران در هدایت موفق شرکت‏ها در محیط‏های پویای کسب‏وکار بسیار ضروری‏اند. هدف این کتاب پر کردن این شکاف حیاتی است. حوزه مدیریت استراتژیک حوزه‏ای میان‌رشته‌ای است، و بر اساس چندین رشته‏ دیگر بنا شده است، برخی از تأثیرگذارترین و شناخته‌شده‌ترین منابع نظری، مانند استراتژی رقابتی مایکل پورتر، در اقتصاد خرد و اقتصاد سازمان صنعتی قرار می‏گیرند. بنا به این دیدگاه، عملکرد شرکت عمدتاً تابعی است از ساختار صنعت و میزان رقابتی بودن یک صنعت. این نوع تفکر به بسیاری از انتظارات رایج منتهی می‏شود، برای نمونه اینکه شرکت‏های فعال در صنایع کمتر رقابتی از عملکرد بالاتری نسبت به شرکت‏های فعال در محیط‏های به شدت رقابتی برخوردارند. این کتاب این‌گونه توصیف اقتصادی و ساختاری از عملکرد شرکت را نیز مورد بررسی قرار می‏دهد، ولی فرض اساسی ما این است که وظیفه مدیریت استراتژیک نه تنها ساختاری بلکه مدیریتی نیز می‏باشد. استدلال کتاب این نیست که ساختار صنعت بی‏اهمیت است- در واقع، دو فصل (فصل‏های 4 و 5) به شیوه‏های تفکر در باره ساختار صنعت و تحلیل آن اختصاص دارند. ولی، ما با این پیش‏فرض آغاز می‏کنیم که تفکر مدیریتی درباره این‌گونه موضوعات، و همچنین تصمیم‏گیری مدیریتی اهمیتی بنیادین برای موفقیت کسب‏وکارها دارند. دلیل دیگری که بسیاری از کتاب‏های استراتژی تمایل به دیدگاه ساختاری بجای مدیریتی دارند این است که «متغیر انسانی» گمراه‌کننده و برای مطالعه دشوار است. همان‌گونه که نظریه‏پرداز سازمان جیمز تامپسون توصیف کرده است: عامل انسانی پدیده‏ای چندبعدی است که در معرض تأثیر متغیرهای بسیار فراوانی قرار دارد. تفاوت‏ در تمایلات دامنه وسیعی دارد، و الگوهای رفتارهای اکتسابی ... کاملاً متنوع]اند[. نه ما و نه سازمان‏ها داده‏ها یا محاسبات کافی برای درک کامل پیچیدگی اعضای سازمان‏ها را نداریم. در این اواخر، پیشرفت در تحقیقات مدیریت، به ویژه تلاش‏های صورت گرفته برای فهمیدن شناخت‏ مدیریتی و سازمانی، برای ما فرهنگ لغات، تعابیر و متغیرهای کلیدی، و ابزارهای روش‏شناختی فراهم کرده‏اند تا بفهمیم چگونه مدیران اجرایی ارشد و دیگر مدیران اطلاعات را پردازش می‏کنند، تصمیم‏گیری می‏کنند، و از تصمیماتی که می‏گیرند می‏آموزند. کتاب پیش رو این پیشرفت‏های پژوهشی را با یکدیگر تلفیق می‏کند تا مدیران اجرایی ارشد و دیگر مدیران را در کانون فرایند مدیریت استراتژیک بنشاند. در هسته تاکید ما بر تفکر مدیریتی مفهوم مدل‏های ذهنی قرار دارد، که پیتر سِنگه آن‌ها را به عنوان «فرضیاتی که عمیقاً ریشه دوانیده‏اند، تعمیم‏ها، یا حتی تصاویری که بر چگونگی درک ما از جهان و نحوه عمل ما تأثیر می‏گذارند» تعریف کرده است. تفکر مدیریتی- که در درون مدل‏های ذهنی احاطه شده- بر تصمیم‏گیری استراتژیک و اقداماتی که شرکت‏ها انجام می‏دهند تأثیر می‏گذارد. مدل‏های ذهنی مدیران از وضعیت‏هایی که با آن‌ها مواجه می‏شوند، تعیین می‏کند که آیا یک موضوع یا وضعیت استراتژیک خاص مورد توجه قرار خواهد گرفت، چگونه تفسیر و درک خواهد شد، و چگونه به این وضعیت پاسخ داده خواهد شد.

اولین نفر از تازه های انتشارات بازاریابی باخبر شوید !